Skip to main content

Dürer. Beginning. Becoming.

                                                                            

 Let's begin

(warning 18+)

    
Fancy the man? He definitely rings a bell. Pavel Pop always draws someone special to honor. And no, it's not a hare. (Pavel Pop is a Slovakian-Serbian artist who loves to honor famous people by making kinda collages)
    
Today we are talking about Albrecht Dürer from Nürnberg (Germany). And a tad about the Hare. This is 1471-1528 (AD of course). The most German of German artists, who valued everything intriguing. His passion made his wife super mad. Despite a stipend from the emperor, his wife had to go into business. She would go to different fairs and markets and sell her husband's "pictures". She wanted a predictable and financially secure life. In her opinion, Dürer being just an artisan had a slow wit and could hold the life of a respectable burgher. 
    
He could draw everything on everything with everything. He was extremely good at catching the vibe and almost always had orders. His innovative methods and non-traditional composition didn't stop him from becoming famous and rich. Engravings, woodcutswatercolors, people, horses, plants, animals. And self-portraits. A lot of them. 
   
Let's begin with woodcuts. They were Dürer's beginning of everything, his bread-and-butter.  He is said to have flooded Germany with his woodcuts and engravings. Topics are mostly ecclesiastical thus spine-chilling. Respectful burghers would have a look - and immediately remember about Doomsday, the Apocalypse, corpses, flying horses to name but a few. As what else devoted Christians could've been expecting for in the round year of 1500. 
    
Here's the woodcut piece Four Horsemen of the Apocalypse. Very detailed, multi-figured, symbolic, but it's hard to get through the meaning easily. They say that Dürer would leave comments on the back of his works explaining what he had planned to depict.



to be continued

Comments

Popular posts from this blog

телефонофобія

            Погано, коли дзвонить телефон. В сучасному світі телефон дзвонить не тільки як телефон. Всі соціальні мережі можуть дзвонити. А в мене - фобія телефонних дзвінків. Неочікуваних. Всіх. Навіть, коли вітають з днем народження.      Це  почалося з "Мене збила вантажівка, чекаю швидку". Далі - чорнота, бо це були останні слова.     Ще панікую, коли не можу додзвонитися. Бо потім боюся почути щось на кшталт "Я в аварії, чекаємо поліцію". А тепер не тільки боюся вимкнутих телефонів, а й неактивних месенджерів. Війна в прямому етері додає до купи.       Люблю заплановано. Чи просто текст. Текст - прекрасний. Можна посидіти, подумати, звикнути.... Нумо писати. Висновок.....Треба лікувати голову.

три місяці без доходу

  Хтось в стресі їсть, хтось - прибирає, а я - готую. Жах.  

Дети, взрослые, книжки

Ну .....э.....я читала. И Гёте, и Мериме, и Флобера с, Господи прости, Стендалем. И Лондона в оригинале. И слушала классику да джаз. И.....(чешет репу) .....и....писателем не стала. Даже близко. Музыкантом не стала. Интеллигентом - и то не стала. Моне от Мане не отличу. Правда, Гегеля от Гайдна все же скорее да, чем нет. Просрала-с жизнь. Детей наплодила. Кто там говорил, что чем выше уровень образования, тем меньше детей? Ну так у меня трое детей на два образования диплома и одну корочку кандидата наук. Не работает так в лоб: читай - и будешь умницей, учись - и не плоди лишнее рты на планете. Ширшее надо, товарищи, и гибчее. Лет в 11 в библиотеке встретил мужичка. Вообще левый был . Но читающий. Библиотека-то при заводе. Не каком-то заводишке, а прям при Заводе им. Малышева. Танки делал. Не мужичок, а завод. Ну так вот. Кстати, я туда чудом записалась в нормальный отдел. В менее нормальном, детском, я всё перечитала, и библиотекарша за ручку отвела меня в соседнюю дверь. Мол, забира...